Dit voorjaar deel ik elke week een interview met leerkracht, over mooie momenten, hobbels op de weg, idealen en wensen. Niks leukers dan even in de keuken van een ander kijken, toch? Laat je inspireren door je leuke collega’s!

Antoinet Roëling (51) woont in Dieren en werkt als leerkracht in groep 1/2 op KC De Werf in Arnhem. Ze is al 34 jaar samen met Gerard en heeft twee zoons: Thijmen (17) en Olaf (15). Maakt prachtige schilderijen en foto’s (@antoinetroeling op Instagram). Guilty pleasure: op vrijdagmiddag stiekem een colaatje zero drinken op school.

Ga ik tot mijn pensioen juf zijn?

Ik werk al 29 jaar in het onderwijs. Soms vraag ik me wel af of ik nog steeds zo bevlogen ben. Ik ben nu 50+, ga ik tot mijn pensioen alleen nog juf zijn? Ik twijfel soms. Maar elke test en elk gesprek wijst steeds weer uit dat ik een echte juf ben. Ik werk het liefst met jonge kinderen. De verwondering van peuters en kleuters en de onvoorwaardelijke liefde. Laatst had het gesneeuwd, dan hebben we echt de leukste les van het hele jaar. Juf, kijk, kijk! Grote ogen, onderzoeken, uitproberen en verbazing over al het moois in de wereld. Daar geniet ik van.  Dat Antoinet nog steeds bevlogen is, wordt duidelijk als ze het heeft over kleuters. “De kleuter is géén schoolkind. Ik kan me soms zo kwaad maken over wat ‘ze’ denken dat goed is voor kleuters. Op die leeftijd leren ze echt anders.”

Ik heb nu pas écht het gevoel dat ik het kan

Ik ben na de pabo in Doetinchem met een kleine baan gestart in een dorp, toen in een grote invalpool terechtgekomen. En na 3 jaar ben ik op het Mozaïek in Arnhem gaan werken. Wat ik me van die eerste jaren herinner, is dat het vooral leren was. Vooral Carola Peters, de directeur, is een enorm goede leermeester voor mij geweest. Groeien en rijpen was het om authentiek te zijn, om echt mezelf te durven zijn in de klas. Ik ben over het algemeen heel geduldig, maar soms barst de bom en dan kan ik best driftig zijn. In het team, maar ook in de klas. Nu vind ik dat oké van mezelf. Ik heb mezelf daarin geaccepteerd. En naar de kinderen leg ik het uit.

 

Na de schoolleidersopleiding was het me duidelijk dat ik nooit directeur wilde worden

Ik heb niet alleen maar voor de klas gestaan. Ik heb bijvoorbeeld de schoolleiderscursus gedaan. Het was me daarna direct duidelijk dat ik nooit directeur wilde worden, zegt Antoinet lachend. Ik ben er wél een betere moeder door geworden. Ook ben ik ib’er geweest, maar na zeven jaar wilde ik liever weer voor de klas. In plaats van al die administratie, het echte werk weer zelf doen. Ik werk nu op KC de Werf. Een grote school waar we zelf de leerinhoud ontwikkelen vanuit doelen. Heel mooi, maar ook altijd wel een zorg hoe je de kwaliteit hoog houdt in drukke tijden. Iets meer structuur zou ik wel fijn vinden, lacht Antoinet.

Ik heb nu het lef om te zeggen dat ik iets niet doe

Timemanagement, planning en organisatie is toch wel heel belangrijk als leerkracht. Hoewel het goed is om juist mee te deinen in het ritme van de kleuter, moeten er ook dingen af. Ik hou mezelf aan de indeling van Eisenhower: is het urgent en belangrijk? Yes, dan doe ik het gelijk. Niet urgent en onbelangrijk, dan doe ik het ook echt niet. Collega’s zie ik daar meer mee worstelen. Die willen soms álles goed doen. Dat heb ik losgelaten en dat bevalt me prima.

Ik heb in de schoolleiderscursus wat goede tips gekregen die ik nog steeds toepas: op tijd beginnen en maar 60% van de dag volplannen. Dan heb je nog ruim de tijd om noodgevallen op te lossen. Waar ik vroeger doorwerkte, durf ik nu echt te stoppen en mijn werk af te bakenen. Ik heb nu het lef om te zeggen dat ik iets niet doe. Ouder worden helpt dan wel, grinnikt ze.

Voordat ik moeder werd, lag mijn focus altijd helemaal op het werk. Ik werkte vrijwel elke zondag. Kinderen krijgen heeft mij dan ook goed geholpen om mijn grenzen te bewaken. Nu de kinderen ouder worden, merk ik dat die grenzen weer langzaam vervagen.

Over die grenzen… Weet je dat ik met sommige ouders whatsapp? Opvoeden is zo moeilijk, zeker als je het als ouder moeilijk hebt. Ik wil er graag zijn voor ouders. Omdat het in het belang van het kind is. Ik weet dat veel collega’s dat stom van me vinden, maar ik wil er graag zijn voor ouders.

Anti-stresstips van Antoinet

  • Check of een taak urgent én belangrijk is. Doe die eerst.
  • Niet alles goed willen doen. Dingen die niet urgent en belangrijk zijn, ook echt niet doen.
  • Durf te zeggen dat je iets niet doet. Ook al vinden je collega’s daar iets van.
  • Stop op tijd, ook al is nog niet alles af. Daar gaat niemand dood van.
  • Begin op tijd, niet uitstellen.
  • Plan je middag niet te vol, maar hou ruimte voor noodgevallen en andere tussendoortjes.

Je werkt elke dag op het scherpst van de snede

Creatief zijn is voor mij ook een enorme drijfveer. Ik fotografeer en schilder veel. Dat is voor mij heel belangrijk. Niet alleen maar bezig zijn met onderwijs, maar ook dingen doen waar je energie van krijgt. Want voor de klas staan is soms echt wel topsport. Je werkt constant op het scherpst van de snede, dus je moet je energie goed verdelen. Ook fysiek vind ik het soms zwaar, trouwens. En als het thuis pittig is, dan is het op het werk ook zwaar.

 

Vroeger wilde ik de wereld redden

Toen ik doorhad dat dat niet ging lukken, wilde ik problemen voorkomen. Ik wil graag verschil maken.
Ik denk dat ik als leerkracht best sturend en vormend ben. Ik wil echt iets toevoegen en wil kinderen een breed en stevig fundament meegeven. Executieve functies, zin hebben om te leren, lekker in hun vel zitten, discipline, samenwerken en kinderen het inzicht geven dat ze zelf de regie hebben over hun leven. Ik zeg altijd tegen ouders: je leert met hoofd, hart en handen. Om kleuters te zien groeien, dat vind ik echt mooi. Een getraumatiseerd vluchtelingkind dat als vrolijkerd naar groep 3 gaat. Een oud-leerling van mij, Kim van den Dorpel, staat zelf nu ook voor de klas. Zij vertelde dat ze twee dingen van me heeft onthouden als juf: hoe ik een prentenboek vasthoud en helaas pindakaas!

 

Bedankt voor het delen van jouw verhaal, Antoinet!

Geen heldere focus & visie: dat vreet energie

Naast bruikbare tips voor het omgaan met tijd, vind ik het mooi om te horen hoe helder Antoinet heeft waarom ze leerkracht is en wat ze kinderen mee wil geven. Ik hoor veel leerkrachten zuchten dat ze niet toekomen aan wat ze het belangrijkste vinden. Elke dag je werk doen, terwijl je het gevoel hebt de kern niet te raken. Dat vreet energie en je kunt er helemaal op leeglopen. Het helpt enorm als je je waarden, je visie of zelfs je missie duidelijk voor ogen hebt. Dan voel je direct weer flow en passie. Helderheid over welke leerkracht jij wilt zijn, is heel belangrijk als je geïnspireerd en bevlogen voor de klas wilt blijven. Het geeft richting aan je dag en maakt het gemakkelijker om te kiezen waar je vooral op focust.

 

Waarom sta jíj voor de klas?

Heb jij helder welke leerkracht je wilt zijn? Of is het even geleden dat je daarbij hebt stilgestaan? Heb jij het gevoel dat het werk vaak veel energie kost en voelt het zwaar als je aan school denkt? Laten we even bellen! Juist door in gesprek te gaan, krijg je snel meer helderheid over wat je mist, wat je nodig hebt en hoe je weer stralend voor de klas kunt staan.

 

Inzichtsessie

In een inzichtsessie met mij sparren we over wat jou belemmert om de leerkracht te zijn die je diep van binnen graag wilt zijn. We verkennen waar je naar toe wilt en welke stappen je daarvoor kunt zetten.